اخبار بازیکناناخبار فوتسال

روزهای درخشان فوتسال ایران

فوتسال ایران با توسعه کمی و کیفی مواجه شده است که حضور هشت نماینده ایران برای کسب جوایز عناوین مختلف بهترین‌های جهان، نشان از این مهم دارد.

به گزارش فوتسال کمپ و به نقل از سایت رسمی “خبرگزاری ایرنا” ،حضور پنج نماینده از فوتسال مردان ایران و سه نماینده از فوتسال زنان نشان از یک واقعیت دارد که در واقع رشد متوازن این ورزش در کشورمان است. اگر تا یک دهه پیش فوتسال ایران را با قهرمانی‌های پرتکرار در آسیا می‌شناختند، امروز دیگر این ذهنیت در حال کمرنگ شدن است، زیرا زنان فوتسالیست کشور در حال طی کردن مراحلی هستند که استمرار آن سبب خواهد شد تا در این بخش ایران به یک قدرت اصلی در قاره کهن تبدیل شود که قهرمانی در جام ملت‌های سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ خود گویای این ادعا است.

اگر آن روزی که فوتسال کشور با مربیان فوتبالی به قهرمانی آسیا اعزام شد از کارشناسان درباره رشد آن سووال می‌شد کمتر کسی پاسخ می‌داد که این رشته در آینده نخستین سکوی تیمی را نصیب ایران می‌کند اما تیم ایران در کمتر از ۲ دهه نه‌ تنها قهرمانی‌های خود را در آسیا ۲ رقمی کرد بلکه در جام جهانی فوتسال ۲۰۱۶ کلمبیا روی سکوی جهانی قرار  گرفت.

البته این افتخارآفرینی در چند سال گذشته بُعد تازه‌ای به خود گرفته و زنان ایرانی نیز در حال تبدیل‌شدن به قدرت قاره کهن هستند قدرتی که در سال ۲۰۱۵ با شکست ژاپن چهره شد. هر چند برخی آن قهرمانی را اتفاق می‌دانستند اما تکرار آن در سال ۲۰۱۸ موجب شد تا کارشناسان فوتسال ایران را باور کنند. در مسابقات ۲۰۱۸ ایران عنوان بهترین گلزن و بهترین بازیکن مسابقات را به خود اختصاص داد؛ اما سقف آرزوهای فوتسال ایران در این افتخارات نیست بلکه اعلام هشت نماینده از ایران در بخش برترین‌های جهان نشان می‌دهد روند نامحسوس تبدیل‌شدن فوتسال زنان و مردان به یک مدعی جهانی در حال طی شدن است.

هر چند ممکن است در این هشت بخش ایران جایزه‌ای کسب نکند، اما حضور مربیان، داوران، بازیکن و دروازه‌بان، بازیکنان جوان در میان بهترین‌های جهان نشان می‌دهد که توسعه فوتسال در ایران همه‌جانبه است و استمرار این رویکرد، روزهای بهتری را نوید خواهد داد که ممکن است بهترین بازیکن جهان از دل آن بیرون بیاید.

تارنمای معتبر فوتسال پلنت (FUTSALPLANET) همچون سال‌های گذشته نامزدهای کسب جوایز بهترین‌های سال ۲۰۱۹ را در بخش‌های مختلف اعلام کرد. این سایت هر سال ۱۰ نامزد برترین در هر بخش را معرفی می‌کند که با مشخص شدن تمام گزینه‌ها، انتخاب بهترین‌ها از میان نظرات کارشناسان، مربیان و خبرنگاران از کشورهای مختلف آغاز می‌شود.

ایرانیان نامزد برترین ها فوتسال جهان
روزهای درخشان فوتسال ایران

 

اسامی نامزدهای ایرانی تارنمای معتبر فوتسال پلنت به شرح زیر است:

بخش بهترین مربی: سید محمد ناظم‌الشریعه 

ناظم‌الشریعه از سال ۹۴ هدایت تیم ملی فوتسال ایران را به عهده دارد و افتخارات او با تیم ملی به شرح زیر است:

۱- قهرمان در جام ملت‌های سال ۲۰۱۶ آسیا در ازبکستان و نامزد کسب عنوان بهترین سرمربی جهان در سال ۲۰۱۶

۲- کسب مجوز حضور در جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا

۳- کسب مقام سوم جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا (هشتمین دوره جام جهانی فوتسال)

۴- قهرمانی در جام ملت‌های سال ۲۰۱۸ آسیا در چین تایپه

بخش بهترین بازیکن مردان: مهدی جاوید

مهدی جاوید در سال ۲۰۱۹ در تیم‌های گیتی پسند اصفهان و مس سونگون ورزقان بازی کرده است و در لیگ برتر فوتسال ایران با ۳۳ گل زده آقای گل است. وی همچنین درگذشته،  آقای گل لیگ برتر فوتسال در فصل‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ شده است.

بخش بهترین دروازه‌بان مردان: سپهر محمدی

محمدی با درخششی که در تیم‌های گیتی پسند، گازپروم روسیه و تیم ملی ایران داشته در جمع گزینه‌های برترین دروازه‌بان قرار گرفته است تا شانس خود را برای کسب عنوان بهترین دروازه‌بان جهان محک بزند.

بخش بهترین بازیکن جوان: سالار آقاپور

آقاپور سابقه بازی در تیم زیر ۲۰ سال کشورمان و دعوت به اردوی تیم ملی بزرگسالان را در کارنامه خود دارد و اکنون در تیم مس سونگون حضور دارد.

بخش بهترین بازیکن زن: سارا شیربیگی

سارا شیربیگی متولد ۱۳۷۰ در رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال بانوان آسیا در سال ۲۰۱۸ با زدن ۹ گل در کنار فاطمه اعتدادی بهترین گلزن مسابقات شد و تندیس خانم گل این رقابت‌ها را دریافت کرد. وی فصل گذشته نیز عنوان خانم گل رقابت‌های لیگ برتر زنان کشور را کسب کرد.

بخش بهترین دروازه‌بان زن: فرزانه توسلی

پیش از این فرزانه توسلی دروازه‌بان تیم ملی فوتسال زنان ایران که در جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا، عملکرد قابل قبولی از خود ارائه داده بود و از طرف سایت فوتسال پلنت در لیست ۱۰ نفرِ برترین دروازه‌بانان سال ۲۰۱۸ قرار گرفته بود.

بخش بهترین داور: گلاره ناظمی

ناظمی داور بین‌المللی فوتسال بوده و در ایران نیز مسوول برگزاری مسابقات فوتبال زنان محسوب می‌شود و دیدارهای لیگ فوتسال زنان را نیز قضاوت می‌کند. وی قضاوت بازی افتتاحیه و فینال سومین دوره بازی‌های المپیک جوانان ۲۰۱۸ بوینس‌آیرس و همچنین نیمه‌نهایی جام ملت‌های فوتسال ۲۰۱۹ اروپا را بر عهده داشت. علاوه بر این، ناظمی عنوان چهارمین داور برتر جهان در سال ۲۰۱۸ را به دست آورد.

در بخش تیمی نیز تیم ملی فوتسال مردان ایران نامزد بهترین تیم ملی فوتسال جهان اعلام‌شده است. تیم ملی فوتسال ایران ۱۲ عنوان قهرمانی آسیا، یک نایب‌قهرمانی و ۲ عنوان سومی رقابت‌های قاره کهن را در کارنامه دارد. این تیم همچنین سال ۲۰۰۹ عنوان قهرمانی جام کنفدراسیون‌ها را در کارنامه دارد.

روز ۲۶ مارس (۷ فروردین) اسامی برندگان اعلام خواهد شد.

تگها

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker