مقالاتمقالات پایه

فوتسال چیست؟ ( بخش اول )

تاریخچه و مفاهیمی از بازی فوتسال

فوتسال چیست؟ 

بازی فوتسال همانند بازی فوتبال است ولی فرق بین این دو این است که فوتبال بر روی چمن بازی می کنند و در سالن نیست و اما فوتسال داخل سالن است و بر روی چمن نیست. البته قوانینی هم هر کدام برای خود دارند. در این مطلب می خواهیم کامل تر درباره این این رشته ورزشی آشنا بشویم.

تصویر تزئینی فوتسال

فوتسال چیست؟

فوتسال ورزشی با توپ شبیه فوتبال است که در محوطه کوچکتر انجام می شود و بخاطر فضای کمتر دارای تحرک بیشتر است. فوتسال با داشتن تحرک بیشتر به نوعی فوتبالی سرعتی است با پیش نیازهای اختصاصی از جمله تکنیکهای پایه، تاکتیک ها، چرخشها که زیر مجموعه سیستم بازی  فوتسال است و انواع سیستمهای دفاعی فوتسال که یا براساس سیستم حمله حریف اتخاذ می شود و یا سیستم دفاعی واحدی که برای مقابله با انواع سیستم حمله اتخاذ می گردد که مبتنی بر دفاع از فضاست.

فوتسال دارای سیستمهای حمله اختصاصی از جمله 4-0  – 3-1  –  2-2  – 1-2-1 –  2-1-1 میباشد که هر کدام از سیستمهای حمله فوتسال را با دفاع اختصاصی آن مقابله می کنند. به طور مثال سیستم حمله 2-2 را در فوتسال با دفاع ترکیبی مقابله می کنند.

تاریخچه فوتسال

رقابتهای فوتسال یکی از مهم ترین رقابتهای ورزشی در سطح جهان می باشد

منشا شکل گیری فوتسال به شهر مونته‌ ویدئوی اوروگوئه باز می‌گردد. در سال ۱۹۳۰، ژوان کارلوس سریانی، فوتبال ۵ نفره را برای مسابقات جوانان در YMCA پی‌ ریزی کرد. فوتسال به سرعت در آمریکای‌جنوبی بخصوص برزیل محبوبیت پیدا کرد.

بسیاری از بازیکنان بزرگ و مشهور فوتبال برزیل، از طریق کسب مهارت‌های ورزش فوتسال، سبک‌ها و متدهای خود را در رشته فوتبال گسترش دادند و این موضوع زمینه مطرح شدن آنها را به عنوان بازیکنان بزرگ فوتبال فراهم کرد.

بازیکنانی مانند پله، زیکو، به‌به‌تو و سایر ستاره‌های فوتبال برزیل مهارت‌های خود را از طریق بازی در زمین‌های فوتسال و شرکت در این رشته ورزشی ترقی دادند. از آن هنگام، برزیل راه خود را به سوی مطرح شدن به عنوان قطب اصلی فوتسال جهان در پیش گرفت و اکنون مسابقات فوتسال تحت حمایت فیفا در سراسر جهان برگزار می‌شود.

عکس تزئنی فوتسال2

اولین رقابت بین المللی فوتسال

اولین رقابت بین‌المللی فوتسال در سال ۱۹۶۵ برگزار شد، زمانی که پاراگوئه اولین جام  فوتسال آمریکای‌ جنوبی را بدست آورد. ۶ جام دیگر فوتسال در آمریکای‌جنوبی تا سال ۱۹۷۹ برگزار شد که برزیل پیروز تمامی این میادین فوتسال بود. برزیل جایگاه خود را به عنوان قدرت برتر فوتسال در اولین جام آمریکایی فوتسال تا سال ۱۹۸۰ حفظ کرد و این جام فوتسال را بار دیگر در سال ۱۹۸۴ بدست آورد.

ادامه در بخش دوم 

تگها

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker