مقالات تخصصی

رژیم غذایی یک بازیکن فوتسال

بخش دوم بررسی مواد غذایی مورد نیاز برای یک بازیکن فوتسال

نکته : این مطلب که به زحمت بخش تغذیه و فوتسال فوتسال کمپ تهیه گردیده است،صرفا جهت آموزش و یادگیری است.لازم به ذکر است که هر بازیکن فوتسال باید صرفا براساس متابولیسم بدن خود و با مراجعه به دکتر تغذیه شخصی و یا تیم این موارد را بررسی کرده و به نتیجه برسد.

در بخش اول این مطلب ابتدا مقدمه ای در مورد رژیم غذایی ، توضیح هرم غذایی و بررسی 3 گروه اول از هرم غذایی ( از پایین ) را مطالعه کردید.در این بخش به بررسی 2 گروه دیگر و سنجش میزان کالری مورد نیاز برای بازیکنان حرفه ای فوتسال خواهیم پرداخت.

رژیم غذایی یک بازیکن فوتسال
رژیم غذایی یک بازیکن فوتسال بخش دوم
5-گوشت و جایگزین ها

این گروه را گوشت قرمز ، مرغ و ماهی ، حبوبات و مغز عای خشکباری مقل پسته ، فندوق ، گردو و …. تشکیل می دهند.این گروه به دلیل داشتن پروتئین ، فسفر ، ویتامین B6 ، روی ، منیزیم ، آهن ، نیاسن و تیامن اهمیت زیادی دارند.بازیکنان فوتسال حرفه ای روزانه 2 الی 3 واحد از این گروه را مصرف کند.واحد در این گروه 60 الی 90 گرم از گوشت ها ، یک لیوان حبوبات پخته و یا مغزهای مقزی و یا 2 عدد تخم مرغ است.

6- گروه روغن ، چربی و شیرینی

این گروه دارای پایین ترین ارزش غذایی مخصوصا برای ورزشکاران است.این موضوع به دلیل که این گروه صرفا دارای کالری به خصوص کالری اشباع شده است و در بیشتر موارد مواد معدنی ،ویتامین ،پروتئین و … را در خود ندارد.این گروه شامل تمامی روغن ها ، مواد دارای شیرینی زیاد ، مواد غذایی سرخ شده ، انواع سس ها دارای چربی و … است.مصرف این مواد باید محدود باشد زیرا علاوه بر نداشتن مواد مغزی به علت کالری بالا باعث چاقی می گردد.

تنظیم برنامه غذایی

برای یک رژیم غذایی مناسب مخصوصا برای ورزشکاران رشته فوتسال باید از تمامی گروه ها تغذیه کرد اما رعایت 2 اصل بسیار مهم است :

1- تنوع غذایی رعایت شود.از هر گروه به حد نیاز مصرف گردد.هیچ گروهی جایگزین گروه دیگر و یا مواد دیگر نشود.
2- تعادل رعایت شود هیچ ماده غذایی در هیچ کدام از گروه ها صرفا خوب یا بد نیست بلکه عدم وجود مواد موجود در هر ماده غذایی است که کمبودها را تعیین می کند.

این موضوع را باید به بازیکنان فوتسال گفت که براساس متابولیست و شرایط خود باید این رژیم غذایی را تنظیم کنید و نمی توان نسخه ای برای همه افراد در نظر گرفت.اما پروتئین ، کربوهیدرات و چربی تقریبا برای تمامی افراد مشترک است.

کالری

در اخر باید گفت که تمامی مواد موجود در مواد غذایی که توسط بدن جذب میشود در سوخت و ساز بدن یا همان متابولیسم نقش دارد.به همین دلیل تمامی انرژی دریافتی که از سوخت و ساز مواد غذایی به دست می آید کالری نام دارد و واحد آن کلیوکالری ( 1000 کالری ) است.لازم به ذکر است که بدن با توجه به جنسیت ، سن ، قد ، وزن ، میزان تحرک و …. میزان انرژی مورد نیاز خود را تعیین می کند.فرضا انرژی مورد نیاز یک فرد در حال بلوغ با یک فرد بعد یا قبل از بلوغ فرق دارد که باید به این میزان انرژی ، انرژی مورد نیاز برای فعالیت ورزشی هم اضاقه کرد.به طور معمول هر مرد بالغ با 3 الی 5 مرتبه فعالیت ورزشی  در هفته باید روزانه 2700 الی 3200 کیلوکالری نیاز دارد و برای زنان با حالت مشابه 2300 الی 2500 کیلوکالری در روز است.

تگها

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker