فوتسال بانوانمصاحبه ها

سرمربی تیم فوتسال دختران کویر مس : در ورزش ایران به زنان توجه آنچنانی نمی‌شود

سرمربی تیم فوتسال دختران مس با اشاره به اینکه نگاه تبعیض‌آمیز جنسیتی ومشکلات مالی بزرگترین دغدغه تیمش است گفت: در ورزش ایران به زنان توجه آنچنانی نمی‌شود.

به گزارش اخبار فوتسال بانوان فوتسال کمپ و به نقل از سایت رسمی خبرگزاری “تسنیم ” ، تیم فوتسال دختران مس از سال 1389 فعالیت خود را در فوتسال بانوان کشور با هدایت سعیده ایرانمنش آغاز کرد. این تیم که فعالیت خود را از رقابت‌های لیگ استانی آغاز کرد، پله به پله سطح خود را با موفقیت در رده‌های مختلف رقابت‌های فوتسال بالا برد.

سعیده ایرانمنش سرمربی تیم فوتسال دختران مس می‌گوید نگاه‌های تبعیض‌آمیز جنسیتی و دغدغه‌های مالی بزرگترین دغدغه وی و تیمش محسوب می‌شوند. او اعتقاد دارد در ورزش ایران به زنان توجه آنچنانی نمی‌شود.

وی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با تسنیم دغدغه‌های این روزهای خود و تیمش را اینگونه عنوان می‌کند:

خانم ایرانمنش ابتدا در مورد لیگ برتر فوتبال بانوان صحبت کنید در دومین سال حضور تیم مس در لیگ برتر سطح مسابقات را چگونه دیدید؟

مسابقات لیگ در فصل 98-99 به لحاظ کیفی در سطح بالاتری نسبت به سال قبل برگزار شد. سطح فنی تیم‌ها به نسبت سال گذشته تغییر کرده بود و این پیشرفت به وضوح در تیم‌ها دیده می‌شد.اما متاسفانه داوری‌های لیگ برتر بانوان در سطح بسیار ضعیفی بود، برخی بی‌نظمی و بی‌قانونی‌ها در برگزاری مسابقات بسیار آزار‌دهنده بود. می‌توان گفت سطح داوری‌ها و عوامل برگزارکننده مسابقات بسیار پایین‌تر از سطح تیم‌ها بود.

از تیم  دختران مس کرمان صحبت کنید، از عملکرد بازیکنان تان در این دوره از مسابقات رضایت داشتید؟

این فصل از مسابقات را باید سال حیاتی برای مجموعه دختران مس دانست. هدف ما از ابتدا مشخص بود، ما می‌خواستیم با تکیه بر ظرفیت‌های بومی دختران کرمان در مسابقات شرکت کنیم و این موضوع برای من هم که سالیانی به عنوان مربی در لیگ‌های مختلف سابقه کار داشتم، موضوع مهمی بود. چرا که به توانمندی دخترانم ایمان داشتم و می‌خواستیم در کنار هم یک کار ساخت و ساز ورزشی را انجام دهیم. پیش‌بینی خیلی از مسائل را کرده بودم، جایگاه پنجم و یا ششم جدول را برای تیم گمانه‌زنی می‌کردم ، اما مصدومیت‌های طولانی مدت زینب انجم‌شعاع کاپیتان تیم و نجمه کریمی تقریبا همه برنامه‌های تیم را بهم ریخت. در مجموع تیم بسیار جوان، پر‌تلاش و مصمم ما در این فصل نتایج خوبی گرفت، این تیم با توجه به کسب تجربه و فرصت بازی همه نفراتش در لیگ برای سال آینده تیم دیگری است. به عنوان سر‌مربی از نتایج تیم رضایت دارم.

 تیم جوانی دارید و همواره این موضوع را یادآور می‌شوید. کار کردن با جوان‌ها چه خوبی و بدی‌هایی به دنبال دارد؟

من علاقه زیادی به بازیکن سازی دارم. به توانمندی دختران تیمم ایمان دارم، آنها فوتسال را خیلی خوب می‌فهمند. ترجیح می‌دهم تا با بازیکن‌های جوان کلنجار بروم و از درون آنها چند بازیکن توانمند بسازم. این کار با ارزش است، حاصل کار برایتان کنید  دلچسب و خاطره‌انگیز است. بزرگترین مزیت استفاده از بازیکن جوان و جویای نام انگیزه بالای این نفرات است و بزرگترین عیب هم تجربه کم است.

 حمایت باشگاه مس از تیم دختران مس در این فصل به چه شکل بود؟

یکی از معضلات و دغدغه‌های من همیشه همین کلمه پنج حرفی بوده است. افتخارات و موفقیت‌های این تیم از زمان تشکیل تا به حال با ارزش بوده است، حضور در لیگ‌های فوتسال بانوان، قهرمانی در لیگ دسته اول کشور، حضور نسبتا خوب در لیگ برتر بانوان، معرفی بازیکن به تیم ملی، حضور نرگس کریمی به عنوان اولین دختر کرمانی در مسابقات برون مرزی، دعوت از  خانم یاسمین مروت‌نژاد به اردو تیم ملی زیر 20 سال، اینها معیارهای خوبی برای ارزیابی وضعیت این تیم است، اما حالا شما  جنسیت را تغییر دهید و تیم  را تیمی متشکل از آقایان بنامید، آنوقت در مورد حمایت صحبت می‌کردید؟

 از مشکلات پیش روی شما و تیم‌تان در این  فصل صحبت کنید.

حمایت از این بچه‌ها هر سال بزرگترین مشکل و نگرانی من است. بزرگترین مشکل و ضربه را هم تیم ما از همین مسائل مالی خورده است. گویا رشد و پیشرفت این دختران اصلا اهمیتی ندارد و فقط جنسیت است که نقش تعیین کننده‌ای در حمایت‌ها دارد! ما ناچاریم برای رفع این تبعیض‌ها مبارزه کنیم، بجنگیم تا مشکلات حل شود و یقین دارم روزی به این خواسته می‌رسیم. بد‌اقبالی موجب شده دراین فصل نتوانیم جایگاه مد نظرمان را بدست آوریم. من اعتقاد دارم اگر این تیم به لحاظ مالی حمایت شود در دو سال آینده یکی از بهترین‌های فوتسال ایران خواهد شد. فوتسال زنان کرمان مرده بود و و وجود خارجی نداشت با تشکیل این تیم، فوتسال زنان احیا شد، نگرانی من نادیده گرفته شدن ظرفیت‌ها و توانمندیی‌های این دختران است. متاسفانه و یا خوشبختانه خیلی رک صحبت می‌کنم، اینکه حریف ما برای حضور قدرتمندانه در مسابقات تبعیض جنسیتی و یا دغدغه‌های مالی باشد، تاسف‌آور است.

اگر بخواهیم نگاهی به دریافتی‌های بانوان با آقایان در فوتسال و به کلی در ورزش حرفه‌ای داشته باشیم، این تفاوت بیداد می‌کند چرا پرداختی‌ها در فوتسال بانوان این قدر کم و نا چیز است؟

به نظر من اولین علت این حجم ازمتفاوت بودن به عدم حضور دلالان در ورزش بانوان ارتباط دارد. تبعیض‌ها و تفاوت‌ها هم ارتباط مستقیمی با جنسیت شما دارد. امیدوارم بتوانیم سختی‌های لیگ سال 98 رو فراموش کنیم. بارها این موضوع را گفته‌ام و دوباره هم روی آن پافشاری می‌کنم، اگر شرایط مالی قوی و مناسب‌تری برای تیم ما ایجاد شود ما می‌توانیم در دو سال آینده جزو بهترین‌های ایران باشیم. تیم ما با ترکیب کنونی و برنامه‌های بلند مدت الگوی مناسبی برای بسیاری از تیم‌های ورزشی مردان و زنان استان است.

لیگ برتر فوتسال بانوان
سرمربی تیم فوتسال دختران کویر مس : در ورزش ایران به زنان توجه آنچنانی نمی‌شود

 قرار گرفتن تیم در میانه‌های جدول را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ شایستگی تیم شما به مراتب بالاتر از این است.

تغییرات زیادی در تیم ما صورت گرفت، بازیکنان جوان و کم تجربه‌ای را برای نخستین بار روانه مسابقات لیگ برتر شدند، مصدومیت‌ها و اشتباهات داوری و برنامه‌ریزی‌های ضعیف را هم به این مسائل اضافه کنید. به نظرم با همه این شرایط تیم ما باز هم نتایج خوبی گرفت.

یک بار هم برای تماشای مسابقات فوتسال تیم لیگ یکی مردان استان در سالن حضور داشتید مسابقات فوتسال مردان را هم دنبال می‌کنید؟

بله مسابقات تیم فولاد سیرجان ایرانیان را دنبال می‌کنم، بازی‌های لیگ برتر مردان را هم دنبال می‌کنم. امیدوارم تیم خوب فولاد راهی لیگ برتر شود. کرمان این ظرفیت را دارد و از نظر من فوتسال در خون کرمانی‌ها است .

 به لحاظ فنی شما یکی از مربیانی هستید که با بازیکنان جوان خیلی خوب کار می‌کنید در این خصوص بیشتر صحبت کنید.

من عاشق کارم هستم، همیشه سعی کرده‌ام تا مجموعه‌ای علاقه‌مند به فوتسال را تشکیل دهم، برای من بهترین گزینه جمع کردن استعداد‌های جوان است، استعداد‌هایی که آماده رویارویی با دنیایی از جذابیت‌های ورزشی هستند. به نظر من دختران ما به معنای واقعی عاشق ورزش و فوتسال هستند، دخترانی بدون حاشیه و با اخلاق که می‌کوشند تا در محیطی سالم رشد کرده و توانمندی‌های خود را در جامعه‌ای که نگاه تبعیض‌آمیزی به آنان دارد، آشکار و به اثبات رسانند.

تگها

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker