مقالات تخصصی

دور کردن افکار منفی از ذهن ورزشکاران!

گاهی اوقات مسائل خانوادگی ورزشکار ، مسائل مالی ، مشکلات تیمی و ... باعث ایجاد افکار منفی می شود.

در این مطلب که آن را از سایت فوتسال کمپ مطالعه می نماید ، خواهید فهمید که اگر ورزشکاری ( بازیکن فوتسال تیمتان ) به دلایل مسائل خانوادگی ، مسائل مالی ، مشکلات تیمی و …دارای افکار منفی و دارای اثر سوء در توانایی هایش است ، چگونه آنها را رفع کنید.

مارتین ترنر و همکارانش (Martin Turner et al) در سال ۲۰۱۴ بر روی افکار منفی در ورزشکاران و روش‌های مقابله با آنها تحقیق کردند. ترنر می‌گوید که این نوع افکار، اشتباه غیر منطقی هستند. عقایدی هستند که بر روی افکار و ادراک ورزشکاران “آنچه آنها درباره رقابت و مسابقه فکر می‌کنند” تاثیر می‌گذارد و بر روی احساسات ورزشکاران و نحوه عملکردشان نیز موثر است.

کلمه REBT یعنی “درمان رفتاری عقلانی-هیجانی” (Rational-Emotive Behavior Therapy) به ورزشکاران کمک می‌کند که به شناسایی افکار منفی خود بپردازند؛ این افکار را به چالش بکشند و با آنها مقابله کنند. بنابراین ورزشکاران می‌توانند عملکرد آزادتری داشته باشند. ترنر می‌گوید که ورزشکاران از طریق مبارزه با افکار غیرمنطقی، می‌توانند با این نوع افکار منفی مقابله کنند. محققان می‌گویند اگر ورزشکاران از خودشان سه سوال زیر را بپرسند می توانند با افکار منفی مقابله کنند:

  • آیا این درست است؟ آیا این درست است که من همیشه در شرایطی که تحت فشار قرار می‌گیرم، به هم بریزم؟ آیا زمان‌هایی وجود داشته که من در مسابقات موفق بودم؟
  • آیا این منطقی است؟ آیا این منطقی است که اگر قبلا درموقعیت‌هایی که تحت فشار بودم به هم ریختم، دوباره و هربار که در چنین شرایطی قرار بگیرم (شراط پرفشار)، دوباره همین اشتباه را تکرار کنم؟
  • چه سودی دارد؟ آیا داشتن این اعتقاد (باورهایی که دارید مثل اینکه من باید کامل باشم) شانس موفقیت من را در امروز و یا آینده بیشتر می‌کند و یا اصولا اینگونه اعتقادات برای من مفید هستند؟

اگر شما با عقاید خودتان مقابله کنید، فضایی را برای افکار و اعتقادات سازنده باز می‌کنید. افکار سازنده و مثبت، اعتماد به نفس شما را بهتر می‌کند و تمرکز شما را بر روی کاری که هم اکنون انجام می‌دهید، بهتر می‌کند و به شما کمک می‌کند که در شرایط تحت فشار آرامش خود را حفظ کنید و برای رقابت افکار مثبتی داشته باشید. قبول اینکه شما نمی‌توانید عملکرد کاملی داشته باشید (هیچ کس نمی‌تواند بدون اشتباه مسابقه دهد) به ورزشکاران کمک می‌کند که بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

برای مقابله با افکار منفی در ورزشکاران دو نکته زیر را در نظر بگیرید:

نکته یک: این موضوع را درک کنید که افکار منفی چه تاثیری بر روی شخص شما می‌گذارد. به عنوان نتیجه افکار منفی، چه چیزی تجربه می‌کنید: نگرانی و اضطراب و عدم تمرکز و یا ترس؟ چه موقع شما این حس‌ها را تجربه کردید؟ شب قبل از مسابقه، دقایق قبل از مسابقه و یا در طول مسابقه؟

نکته دو: این افکار را یادداشت کنید و با آنها به مبارزه بپردازید “آیا این درست است؟” ، “آیا این منطقی است؟” ، “آیا این مفید است؟”

به مرور زمان می‌فهمید که افکار منفی در ورزشکاران قدرت خودشان را کم کم از دست می‌دهند.

تگها

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker