مربیگری

5 اشتباه احتمالی مربیان در صحبت های قبل از بازی

برای تقویت تیم از لحاظ روحی و همچنین گوشزد کردن مسائل مهم ، مربیان نباید این 5 اشتباه را قبل از بازی مرتکب شوند.

در این مطلب که آن را از فوتسال کمپ مشاهده می کنید ، 5 نکته ای را خواهید دید.نکاتی که مربیان تیم های فوتسال نباید آنها را در صحبت های قبل از بازی انجام دهند.

در جلسه شما قبل از مسابقه، نکته مهم تقویت روحیه تیمی است. این جلسه بسیار اهمیت دارد؛

به همین علت در دوبخش آنرا مورد بررسی قرار میدهیم:

1-اصول اولیه یک جلسه تیمی خوب

2- 5 اشتباه رایج در سخنرانی جلسه تیمی

 

اصول اولیه یک جلسه تیمی خوب:

 

در این جلسه بازیکنان بایستی دستورالعمل های روشن تاکتیکی،آنالیز مختصر حریف و به ویژه انگیزه دادن را بدست آورند.

شما نمیتوانید موارد فنی زیادی را به بازیکنان منتقل کنید و از آنها توقع داشته باشید همه آنها را برای بازی به یاد داشته باشند چرا که بسیاری از مطالبی که شما به بازیکنان میگویید بسیار سریع فراموش میشوند و درنهایت شما از اینکه خیلی از مطالب را به بازیکنان گفتید و باز آنها همان اشتباهات را تکرار میکنند شگفت زده میشوید اما قطعا این به دلیل آنست که آنها نمیتوانند همه مسائل را به یاد داشته باشند.یکی از مشکلاتی که میتوند جزء 5 اشتباه رایج نیز برشمرده شود اینست که شما هرگز نباید تمامی اطلاعات خود را به یکباره در طول یک جلسه تیمی انتقال دهید. آمار نشان داده است که در یک جلسه تیمی بازیکنان نهایت 7 نکته از مواردی که در جلسه گفته اید به یاد خواهند داشت. بنابر این بیشتر بر سخنرانی های انگیزشی تاکید داشته باشید چرا که تاثیر بیشتری خواهند داشت.

مربیگری فوتسال
5 اشتباه احتمالی مربیان در صحبت های قبل از بازی

5اشتباه رایج که در یک جلسه سخنرانی تیمی مرتکب میشوید:

 

1-شروع و پایان منفی در جلسه تیمی شما

مثل این عبارت: هفته گذشته شوک آور بود. این جمله شما در حقیقت قاتل انگیزه بازیکنان خواهد بود و در حقیقت شما شرایط بد هفته قبل را به آنها یادآور شده اید که فضا را کلا منفی میکند. اگر مربی در مورد بازی بعدی نتواند یک فضای خوشبینانه بوجود آورد،چگونه بازیکنان میتوانند؟!

سخنرانی مثبت، زبان بدن که اعتماد بنفس را نشان دهد و ارتباط موثر و همچنین قدرت ایجاد انگیزه از ویژه گی های یک مربی خوب است.

2-نداشتن یک برنامه دقیق برای بازی.

تیم باید یک برنامه بازی روشن داشته باشد. این بدان معنی است که مربی باید آنرا به  طور طبیعی و با آنالیز دقیق و براساس عملکرد تیم ارائه دهد.مربی کسی است که نقاط ضعف و قوت تیم خود را میداند. عباراتی مثل (شما باید بیشتر از کناره ها بازی کنید)و یا(شما باید در دفاع جمع تر بازی کنید)این عبارات ممکن است برای بازیکنان سئوالاتی بوجود آورد از جمله اینکه چگونه؟

شما باید برنامه این کار را به بازیکنان بصورت روشن ارائه دهید. و باید در زمان مناسب راهکار را پیشنهاد دهید.

3-تکرار مداوم نقاط قوت حریف

وقتی که شما دائما از قدرت حریف سخن میگویید به طور خودکار به تیم القاء میکنید که همه باید نگران باشند در نتیجه قابل درک است که این تفکر را به بازیکنان القاء میکنید که تیم شما به اندازه کافی قوی نیست که در برابر حریف مقابله کند. اینکار هر خوشبینی را در نطفه خفه میکند. شما کافیست سه نقطه قوت حریف را ذکر و راه مناسب مقابله با آن را نیز ارائه دهید و از بقیه نقاط قوت حریف صرف نظر کنید.

4-مبالغه:

از بکار بردن کلماتی همچون (هرگز)و یا (همه) با (همیشه)در مییتینگ قبل بازی استفاده نکنید.

مربیگری فوتسال
5 اشتباه احتمالی مربیان در صحبت های قبل از بازی

در اینجا برخی از نمونه های  معمول این عبارات را مثال میزنیم:

– ما همیشه بیش از حد در عمق دفاع میکنیم

– ما هرگز در هنگام دفاع کردن توپ را بدست نمی آوریم

– به محض اینکه توپ به پشت دفاع ارسال میشود همه شما آهسته بر میگردید

متاسفانه ما وقتی دچار احساسات میشویم از این کلمات زیاد استفاده میکنیم. این کلمات به نظر بد نمی آید اما استفاده از آنها درست نیست. شما میخواهید با این کلمات خطر را نشان دهید اما در حقیقت درحال مبالغه هستید. بجای آن شما میتوانید مستقیما مشکل را بدون مبالغه بیان کنید.

5-آماده سازی ضعیف تیم با توجه به قدرت حریف

شما باید به سرعت و در حداقل زمان بازیکنان را در جریان نه تنها نقات قوت حریف بلکه نقاط ضعف حریف قرار دهید. اگر اطلاعات شما از حریف کم است و دسترسی کامل به اطلاعات حریف ندارید سعی کنید سخنرانی مثبتی را انجام دهید و تمرکز خود را بر نقاط قوت تیم خود قراردهید

به عنوان مثال در مورد هافبک :

(با توجه به شناختی که از تو دارم میدانم که به راحتی میتوانی میانه میدان را تحت کنترل قرار دهی، در طول جلسات تمرین من دیده ام که چگونه باهم به خوبی کار کرده ایم من میخواهم دوباره آن عملکرد بالا در تمرینات را اینجا در تو ببینیم)

همانطور که میبینید نکات مهم زیادی فراتر از فرامین تاکتیکی متعدد برای صحبت کردن در یک جلسه سخنرانی قبل بازی وجود دارد. این نکات قطعا به بهبود کیفیت تیم  شما و البته در بالا بردن شخصیت شما در تیم کمک خواهد کرد.

تگها

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker