فوتسال بانوانمصاحبه ها

شهرزاد مظفر:دوست دارم به فوتسال ایران بازگردم

سرمربی سابق تیم ملی فوتسال بانوان ایران که اکنون هدایت تیم کویت را برعهده دارد می‌گوید همیشه دوست داشته باردیگر به فوتسال ایران برگردد.

به گزارش اخبار فوتسال بانوان فوتسال کمپ و به نقل از سایت رسمی “خبرگزاری ایسنا” ، اهالی ورزش و هوادارانی که فوتسال بانوان را دنبال می‌کنند شهرزاد مظفر را به خوبی می‌شناسند. بانویی که عنوان برترین سرمربی فوتسال بانوان ایران را در کارنامه دارد و در اردیبهشت ۹۷ همراه با تیم ملی ایران قهرمانی آسیا را به دست آورد. او اکنون بیش از یک سال است که به کویت رفته و به صورت رسمی فوتسال بانوان این کشور را راه اندازی کرده است.

مظفر در آستانه سال نو با ایسنا به گفت‌وگو نشست و در مورد گام‌هایی که برای راه اندازی و پیشرفت فوتسال کویت برداشته، صحبت کرد.

این مربی که بزرگترین چالش خود در سال ۹۸ را کارکردن با بازیکنانی می‌داند که به تازگی فوتسال را آغاز کرده‌اند، می‌گوید دلش برای فوتسال ایران تنگ شده و روزی دوباره برمی‌گردد. مشروح گفت‌وگوی شهرزاد مظفر را در ادامه می‌خوانید:

راه‌اندازی لیگ فوتسال زنان کویت در گام‌های اول

اواخر سال ۲۰۱۸ به کویت آمدم و تا چند ماه مشغول تحقیق، شناسایی پتانسیل و ظرفیت‌های فوتسال این کشور و نوشتن یک برنامه دو ساله بودم، بنابراین اویل ژانویه ۲۰۱۹ (دی )کارم را با تشکیل تیم ملی و تمرینات شروع کردم و همان موقع هم اولین دوره لیگ فوتسال زنان کویت را راه اندازی کردیم. از آنجایی که اقدامی نو بود، لیگ را با حضور ۱۱ تیم و به صورت یک دور بازی انجام دادیم و در پایان چهار تیم برتر جدول به پلی‌آف رفتند که تجربه خوبی بود.

دومین دوره لیگ را در سال ۹۸ برگزار کردیم که سطح کیفی مسابقات نسبت به قبل بالا رفته بود و تیم‌های نوپای سال گذشته در این مدت تمرین انجام داده و مربی جذب کرده بودند. علاوه بر این قانونی وجود داشت که به هر تیم اجازه می‌داد تا یک بازیکن حرفه‌ای جذب کنند در نتیجه پنج تیم بازیکن خارجی جذب کردند؛ تیم الکویت هم با نسترن مقیمی (ملی‌پوش ایران) قرارداد بست. کاپیتان تیم ملی بحرین و بازیکن بسیار خوبی هم از لبنان به تیم‌ها اضافه شدند که سطح لیگ را بالا بردند. از طرفی چون لیگ زودتر شروع شد، مسابقات را رفت و برگشتی برگزار کردیم و چهر تیم هم راهی پلی‌آف شدند.

در نظر داریم برای سال آینده لیگ را کمی زودتر شروع کنیم تا مسابقات حداقل ۶ ماه طول بکشد چون جام ملت‌های آسیا را نداریم و فرصت برای برگزاری لیگ طولانی فراهم است. برای من خیلی مهم بود که لیگ برگزار شود و شکل درستی داشته باشد. خوشخبتانه مسئول کمیته بانوان هم بسیار فعال و اهل مشورت است و کار درست و منطقی را اجرا می‌کند، در نتیجه با مشارکت هم کارها را جلو می‌بریم.

تشکیل رسمی تیم ملی فوتسال زنان کویت با برنامه‌ای شلوغ

هسته اولیه تیم ملی را در فوریه ۲۰۱۹ (اسفند) و بعد از تماشای دو هفته از لیگ تشکل دادیم. تعدادی بازیکن هم از طریق فراخوان دیده بودیم و از ترکیب آنها با بازیکنان لیگ، تیم ملی شکل گرفت. یک ماه بعد ترکمنستان و بحرین را برای برگزاری بازی دوستانه به کویت دعوت کردیم تا تیم ملی هویت خود را اعلام و تشکیل آن رسمیت پیدا کند. سپس با حضور در کمپ کرواسی با چهار تیم باشگاهی قوی مسابقه دادیم که  حاصل آن دو برد و دو باخت بود. در این کمپ بازیکنان تیم ملی با فضای حرفه‌ای گری آشنا شدند. در ادامه عازم تورنمنت چین شدیم و با تیم‌های تایلند، نیوزلند و چین بازی کردیم که هدف‌مان آشنایی بازیکنان با سطح اول فوتسال آسیا بود. علاوه بر این به دنبال افزایش انگیزه بازیکنان بودیم تا بدانند که برای رسیدن به سطح اول آسیا تا چه اندازه باید کار و تلاش کنند. بازی دوستانه با افغانستان و لبنان و برگزاری مسابقات خلیج فارس با حضور بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دیگر برنامه‌های تیم ملی بود.

کرونا ترمز تیم کویت را کشید

تمرینات تیم ملی چند هفته‌ای است که به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده و اجازه تمرین نداریم. تمام اماکن ورزشی هم تعطیل و تجمعات ممنوع اعلام شد. در نتیجه به بازیکنان برنامه‌های انفرادی داده‌ایم و آنها را از طریق یک اپلیکیشن کنترل می‌کنیم.

قهرمانی آسیا مهمترین رویداد ورزشی برای تیم‌های فوتسال بانوان در سال ۲۰۲۰ است که کویت میزبانی را برعهده گرفته اما هنوز نمی‌دانیم که مسابقات سر وقت برگزار می‌شود یا نه. با این حال برنامه و هدف نهایی ما آمادگی  هر چه بیشتر برای این مسابقات بود. قبل از این مسابقات هم قصد داشتیم در تورنمنت کرواسی شرکت کنیم که به دلیل کرونا حضور ما کنسل شد اما در نظر داریم  چند مسابقه دوستانه و یک کمپ خارج از کویت برگزار کنیم. امیدوارم که همه چیز طبق برنامه پیش برود، چون با توجه به وضعیت شیوع کرونا در جهان نمی‌دانم تا چه حدی برنامه‌هایمان اجرا می‌شود.

از زیر صفر شروع کردیم

با وجود اینکه برای تیم ملی برنامه‌ریزی خوبی انجام شد اما نباید این نکته را فراموش کنیم که کویت تیمی کاملا نوپا است و تقریبا یک سال از تشکیل هسته اولیه آن می‌گذرد. در واقع تیمی بدون سابقه و تاریخچه است، فعالیت فوتسالی در این کشور وجود نداشته و یک سال است کار با بازیکنانی را آغاز کرده‌ایم که هیچگونه اطلاعاتی از مفاهیم اولیه فوتسال نداشتند بنابراین کار بسیار سختی بوده و در واقع از زیر صفر شروع کردیم.

شهرزاد مظفر
شهرزاد مظفر:دوست دارم به فوتسال ایران بازگردم

هر موفقیتی برای ایران به دست بیاید، خوشحال می‌شوم

برای فرزانه توسلی و سارا شیربیگی که در لیست بهترین‌های سال ۲۰۱۹ قرار گرفته‌اند خیلی خوشحالم و به هر دو آنها تبریک گفتم. هر موفقیتی برای ایران به دست بیاید خوشحال می‌شوم، به ویژه برای بازیکنانی که با آنها کار کرده‌ام چون به آنها  علاقه خاصی دارم و مثل خواهران کوچک‌تر من هستند. به خانم گلاره ناظمی هم که مایه افتخار داوری ایران در جهان است، تبریک می‌گویم. او در چند سال اخیر کار بزرگی انجام داده و امیدوارم این مسیر را با موفقیت ادامه بدهد. امیدوارم این سه نفر در نهایت به عنوان بهترین دروازه‌بان، بازیکن و داور انتخاب شوند.

قطعا بازیکنانی دیگری در ایران هستند که می‌توانستند در این لیست قرار بگیرند چون وقتی ما در مسابقات آسیایی شرکت کردیم همه دیدند که بازیکنان تیم تا چه اندازه موثر بودند اما آمار در فوتسال پلنت یا بهترین‌ها معمولا  نقش پررنگی دارد به گونه‌ای که شاید بازی یک بازیکن از نظر ما خیلی چشم‌نواز باشد اما برای انتخاب بهترین‌ها به آماری توجه می‌شود که شاید به چشم نیاید اما روی کاغذ نوشته می‌شود، بنابراین این انتخاب‌ها بی دلیل نیست اما با این وجود فکر می‌کنم نفرات شایسته دیگری در فوتسال ایران داریم و امیدوارم سال‌های آینده اسم آنها را در لیست بهترین‌ها ببینیم.

زنان فوتسال ایران در هر شرایطی شانس قهرمانی در آسیا را دارند

تیم ملی فوتسال بانوان ایران سال بسیار سختی داشته و همچنان این سختی‌ها ادمه دارد اما سایر کشورها نیز به دلیل شیوع کرونا درگیر مشکلاتی هستند؛ ما نیز تمرینات‌مان کنسل شده است. نمی‌دانم که این وضعیت تا کی ادامه دارد اما  تیم ایران با توجه به پتانسیل بالای فوتسال بانوان در هر شرایطی شانس قهرمانی در آسیا را دارد. امیدوارم هر چه زودتر شرایط عادی شود و تیم ملی اردوهای خود را برگزار کند. تیم ایران از نظر کادر فنی و بازیکن شرایط خوبی دارد و در هر شرایطی مدعی قهرمانی است.

سال ۹۸ و بزرگترین چالش شهرزاد مظفر

برای من سال ۹۸ بسیار پرکار بود و از نظر فیزیکی و ذهنی انرژی زیادی برد. کار کردن با تیمی نوپا شرایط خاص خود را دارد و انرژی بیشتری می‌طلبد چون حس می‌کردم خیلی عقب هستیم بنابراین مجبور بودم بازیکنان را از نظر تئوری، تکنیکی، تاکتیکی، بدنسازی و ورود به فضای حرفه‌ای آموزش دهیم. فوتسال در ایران جا افتاده و نیاز نیست که در مورد خیلی مسائل با بازیکنان صحبتی انجام شود. در واقع بستر تقریبا آماده‌ای وجود دارد که مربی فقط به تاکتیک و برنامه‌های نهایی فکر می‌کند اما در کویت باید انتظاراتم را پایین می‌آوردم و از صفر آغاز می‌کردم در نتیجه به نگرش متقاوتی نیاز داشتم. این تجربه بسیار خوبی بود و دریچه جدیدی را در ذهن من باز کرد چون باید کمی آموزش می‌دیدم که کار کردن با این بازیکنان چگونه باید باشد و من به عنوان مربی باید تاکتیک، روش مربیگری و حتی رفتارم را عوض می‌کردم و روش مربیگری حتی توقعات را عوض می‌کردم. این بزرگترین چالش من بود و دوست داشتم در عرصه مربیگری چنین چیزی را تجربه کنم. البته در این راه کمیته بانوان و امکاناتی که در اختیار داشتم به من کمک کرد.

همیشه دوست دارم به فوتسال ایران برگردم

فوتسال ایران جایی است که همیشه به آن کشش دارم؛ لیگ و کارکردن با بازیکنان ایران جذاب و دوست داشتنی است. گاهی دلم تنگ می‌شود اما در کویت تعهدی داده‌ام و کاری را شروع کرده‌ام که دلم می‌خواهد نتیجه آن را ببینم. من به کار ریشه‌ای و بلند مدت معتقد هستم حتی زمانی که در ایران بودم همیشه یکی از دغدغه‌هایم این بود که کار بلند مدت انجام دهیم و نقش پررنگ‌تری در برنامه ریزی داشته باشیم، این شرایط اکنون در کویت فراهم شده است.

از نظر کاری در این کویت سختی زیادی کشیده‌ام برای شروع کاری از صفر، دو سال اول سخت‌ترین دوران است و باید بدون پشتوانه و با دست خالی چیزی را بسازید. همیشه دو سال اول سخت ترین دوران است چون باید با دست خالی و بدون پشتوانه چیزی را بسازیم. تا حدودی پایه‌ها را ساخته‌ایم و شاید از الان به بعد کار راحت‌تر پیش برود. در واقع سختی کار را پشت سر گذاشته‌ایم و دلم می‌خواهد نتیجه کار را ببینم و لذت ببرم.

شهرزاد مظفر
شهرزاد مظفر:دوست دارم به فوتسال ایران بازگردم

با فدراسیون کویت تا ۶ ماه دیگر قرارداد دارم و باید ببینم بعد از آن وضعیت به چه صورت پیش می‌رود اما ایران برای من جز گزینه‌هاست و همیشه دوست دارم برگردم؛ این موضوع بالاخره اتفاق می‌افتد با این حال نمی‌دانم چه زمانی قسمتم می‌شود که دوباره به فوتسال ایران برگردم اما هر موقع که برگردم با دل  و جان کار می‌کنم. دلم برای کارکردن با بازیکنان سطح بالای ایران تنگ شده حتی در کویت همیشه آنها را مثال می‌زنم چون واقعا از نظر فنی و اخلاقی الگوهای خوبی هستند و تاکنون بازیکنان کویت تقریبا همه بازیکنان ایران را می‌شناسند و بازی‌هایشان را دیده‌اند.

حرف پایانی

آرزو می‌کنم که مردم عزیز ایران به سلامت از این بحران عبور کنند و دعا می‌کنم هر چه سریعتر به شرایط عادی خود برگردند. برای مردم ایران در سال جدید بهترین‌ها را آرزو دارم.

تگها

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker