اخبار فوتسالتیم های ملی

جوانگرایی و پشتوانه‌سازی، لازمه موفقیت تیم‌ملی بزرگسالان

تیم ملی فوتسال ایران برای تداوم موفقیت‌های خود در قاره آسیا به جوانگرایی و پشتوانه‌سازی نیاز دارد.

به گزارش اخبار تیم ملی فوتسال فوتسال کمپ و به نقل از سایت رسمی خبرگزاری “برنا” ، اگرچه فوتسال ایران در سالی که سپری شد عملکرد قابل قبولی نداشت اما با نگاه به آمار و جایگاه تیم‌ ملی کشورمان در سطح جهانی و قاره‌ای پر واضح است که فوتسال ایران همچنان در روزهای طلایی خود به سر می‌برد و همچنان می‌توان به نتایج خوب آن در رقابت‌های پیش رو نیز امیدوار بود. بی‌شک این جایگاه و عملکرد بازیکنان در ادوار گذشته و نتایجی که به دست آمده قابل تحسین است اما نکته مهمی که در این بین نباید از آن غافل ماند بحث جوانگرایی و پشتوانه سازی برای تیم‌ ملی است که به اذعان برخی از پیشکسوتان این رشته باید در ترکیب آن به وجود بیاید چرا که معتقدند دیر یا زود ستاره‌های فوتسال باید از تیم‌ ملی خداحافظی کنند و باید بازیکن‌های جوان در این فرصتی که وجود دارد جایگزین آنها در تیم ملی شوند. در همین راستا چندی پیش حسین شمس، عضو کمیته فنی فوتسال خبر از تشکیل گروه «ب» داد و دلیل آن را هم پیر شدن تعدادی از بازیکنان تیم‌ ملی و بی‌اعتنایی ناظم الشریعه سرمربی حال حاضر این تیم به جوانگرایی عنوان کرد، خبری که البته واکنش‌هایی را هم به همراه داشت.

ناظم الشریعه، سرمربی تیم‌ ملی در واکنش به صحبت‌های شمس در گفتگویی اظهار کرد: اصلا چنین صحبتی صحت ندارد. جوانگرایی در تیم‌ ملی به صورت پلکانی در حال انجام است. بنابراین بهتر است در این شرایط افراد برای تیم ملی فوتسال حاشیه درست نکنند. اما ماجرا صرفا به واکنش سرمربی تیم‌ ملی ختم نشد و در ادامه تعدادی از بازیکنان نیز در حمایت از ناظم الشریعه و شرایط حال حاضر تیم‌ ملی علیه شمس موضع گیری کردند و تشکیل گروه «ب» را مورد نقد قرار دادند.

بدون تردید این مهم بر کسی پوشیده نیست که جوانگرایی برای همه تیم‌ها و در همه رشته‌ها مناسب و ضروری است اما اینکار باید به صورت کاملا اصولی و درست انجام بگیرد تا تیم‌های ملی بتوانند سود حداکثری را شاهد باشند. حال پرسشی که در این بحث مطرح می‌شود این است که آیا در چنین شرایطی که تیم‌ ملی فوتسال تقریبا 4 ماه دیگر باید در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شرکت کند درست است یا خیر؟ آیا در چندین سال گذشته طبق ادعای کادرفنی جوانگرایی در تیم‌ ملی صورت گرفته یا خیر؟

وحید شمسایی، پیشکسوت فوتسال در این رابطه  گفت: قبل از هر چیز امیدوارم هرچه سریعتر بحران کرونا را به خوبی پشت سر بگذاریم تا دوباره رقابت‌های لیگ ادامه یابد چون احساس می‌کنم هرچقدر سرمان خلوت‌تر می‌شود بیشتر دچار حواشی می‌شویم. در مورد بحث جوانگرایی و تشکیل تیم‌های مختلف و ترکیب تیم‌ملی نظر شخصی من این است که تنها کسی که حق انتخاب بازیکن دارد و باید هم جوابگوی نتایج باشد سرمربی یک تیم است.

او اضافه کرد: البته من احترام زیادی به شمس قائل هستم به هر حال یکی از افراد با سابقه در این رشته محسوب می‌شود و نظرهای کارشناسی می‌دهد اما واقعیت همان است که گفتم، ترکیب یک تیم را همیشه کادرفنی مشخص می‌کند این که از چه بازیکنی و با چه پتانسیلی استفاده کند و خود آن‌ها هم باید هم در صورت کسب نتایج خوب و هم در صورت کسب نتایج بد پاسخگو باشند.

وی افزود: اما چیزی که در حال حاضر در فوتسال به خوبی قابل لمس است مسئله نداشتن پشتوانه خوب برای تیم‌ملی است. متاسفانه ما در همه این سال‌ها هیچ وقت موفق نشدیم پشتوانه خوبی برای تیم‌ملی آماده کنیم. به هر حال این بازیکنان فوق ستاره یک روزی یا از تیم کنار گذاشته خواهند شد و یا خودشان خداحافظی خواهند کرد ولی ما برای جای خالی آنها چه کردیم؟

تیم ملی فوتسال
جوانگرایی و پشتوانه‌سازی، لازمه موفقیت تیم‌ملی بزرگسالان

محمد طاهری، کارشناس فوتسال نیز معتقد است: تشکیل تیم «ب» اگر شرایط مهیا باشد و امکانات لازم را داشته باشیم قطعا به فوتسال ما کمک خواهد کرد و از طرفی باعث می‌شود بازیکن‌هایی که فرصتی برای دیده شدن ندارند در این تیم به خوبی پتانسیل خود را نشان دهند و کم کم به تیم اصلی تزریق شوند.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه آنچه این روزها من از بازیکنان شنیده‌ام این است که شرایط خیلی مطلوب به نظر نمی‌رسد و همین مسئله باعث به وجود آمدن حاشیه برای تیم‌ ملی  و تشکیل تیم دیگر شده است. در این مدت هم متاسفانه چون فرصت زیادی نداشتیم اکثرا اردوی خاصی برای تیم برگزار نشد و بازی تدارکاتی خوبی هم ندیدم که تیم داشته باشد به نظرم اصلا فرصتی مهیا نشد که ناظم الشریعه بخواهد جوانگرایی کند ولی ما همچنان بازیکنان آماده و خوب داریم که به خوبی می‌توانند در کنار تیم باشند و سایر بازیکنان با استعداد هم کم کم پس از کسب تجربه به تیم اضافه شوند.

تگها

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker