مقالاتمقالات تخصصی

نکات کوچک اما پر معنی در فوتسال – بخش شانزدهم

در این مبحث به بررسی فواید حرکات کششی و ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎﯼ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺮﺑﯿﮕﺮﯼ در فوتسال خواهیم پرداخت

در سری جدید مطالب فوتسال کمپ ، در هر قسمت به بررسی چند نکته در فوتسال خواهیم پرداخت.این مباحث و نکاتی کوچک اما ضروری هستند ، که افراد مورد خطاب هر بحث با رعایت آن به بهترین جایگاه خود خواهند رسید.

لازم به ذکر است که این سری مطالب در ادامه هم نیستند.

الف)فواید حرکات کششی

چه تعداد از شما پیش از شروع ورزش های روزانه خود حرکات کششی انجام میدهيد؟ اگر جزء ورزشکاران فصلی هستید باید بگویم که احتمالا هیچ کدامتان چندان تمایلی به انجام حرکات کششی ندارید . بیشتر افراد این حرکات را به این خاطر که تصور می کنند هیچ گونه فایده و اهمیتی نداشته و تاثیر چندانی بر روی بدن نمی گذارند، انجام نمیدهند.

کشش باعث می شود که بافت های ماهیچه ای در امتداد یکدیگر قرار گرفته و بالطبع فرایند بهبودی پس از یکسری تمرینات طاقت فرسا تسریع پیدا کند. اگر بافتها دچار در هم پیچیدگی شده باشند، قسمت های آسیب دیده نیاز به زمان بیشتری برای التیام یافتن پیدا می کنند. بدن سازهای حرفه ای به خوبی می دانند که بهبودی تا چه حد حائز اهمیت می باشد. زمانی که خوب شدن ماهیچه ها برای مدت زمان زیادی به طول بینجامد، کل چرخه ورزشی قطع شده و مشکل پیدا می کند و به همین دلیل رشد ماهیچه ها به تعویق می افتد.

حرکات کششی مانع از بروز آسیب دیدگی و سخت شدگی ماهیچه ها می شوند. همچنین از احساس درد و سخت شدگی ماهیچه در روز بعد که به دلیل ساخته شدن اسید لاکتیک در ماهیچه می باشد جلوگیری می کند. حرکات کششی می تواند از گرفتگی عضلات نیز جلوگیری کند. برخی از عضلات مانند ماهیچه های پشت پا ( از زانو تا مچ پا) بیش از سایر ماهیچه دچار گرفتگی می شوند.

بدن به طور طبیعی در مقابل کششهای بیش از حد از خود واکنش نشان می دهد. از طریق انجام حرکات کششی فرد قادر می شود تا قابلیت انعطاف پذیری بدن خود را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش دهد. این امر سبب می شود تا تمام قسمت های یک ماهیچه به حرکت واداشته شوند. این کار برای بدن سازها بسیار مفید است چرا که به دلیل خستگی و در هم پیچیدگی این امکان وجود دارد که ماهیچه ها احساس خستگی کرده و کل قسمت ها در تمرین ها فعالیت نکنند، اما با کمک از حرکات کششی گرفتگی عضلات به پایین ترین میزان خود می رسد.

نکته :
1- حرکات کششی پس از گرم کردن بدن و قبل و بعد و در حین حرکات اصلی انجام میشوند. بهترین نتیجه زمانی پدیدار می شود که برای مدت زمان 30 ثانیه در موقعیت کشش باقی بمانید. به جای اینکه بر روی نیمکت بنشینید و منتظر ست بعدی خود بمانید سعی کنید حرکات کششی انجام دهید.

2-در هنگام کشش عضلات خود را از یکدیگر جدا کنید. همیشه بهتر است که تک تک بر روی عضلات خود کار کنید به جای اینکه یکدفعه بر روی همه آنها کار کنید. جدا کردن عضلات از یکدیگر به شما اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر روی آنها پیدا کنید.

در تصاویر پایین آناتومی عضلات درگیر در چند حرکت کششی رو باهم ببینیم، انجام این تمرینات به صورت مبتدی بوده ولی اهمیت بالایی داشته، میتونید قبل از تمرینات این حرکات رو مطابق تصویر انجام دهید.

مربیگری فوتسال
نکات کوچک اما پر معنی در فوتسال – بخش شانزدهم

ب)ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎﯼ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺮﺑﯿﮕﺮﯼ

۱- ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ، ﺗﺪﺍﺭﮐﺎﺕ ﻭ ﺗﻤﺮﯾﻦ ، ﺑﺎ ﺍﻧﻀﺒﺎﻁ ﻭ ﻣﺮﺗﺐ ﺑﺎﺷﺪ .
۲- ﻇﺎﻫﺮ ﺍﻭ ﻣﺮﺗﺐ ﺑﺎﺷﺪ .
۳- ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﺯ ﭘﯿﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺟﺮﺍ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ .
۴- ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﺧﻮﺏ ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .
۵- ﺍﺯ ﺑﯿﺎﻥ ﺧﻮﺏ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ .
۶- ﺩﺭ ﻫﺮ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﮐﺎﺭﺵ ﺭﺍ ﺧﻮﺏ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ .
۷- ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻃﻤﯿﻨﺎﻥ ﻭ ﺻﺎﺩﻕ ﺑﺎﺷﺪ
۸- ﻗﻮﻝ ﻭ ﮐﻼﻡ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﻧﮑﻨﺪ
۹- ﺗﯿﻢ ﺭﺍ ﺩﻟﮕﺮﻡ ﮐﻨﺪ . ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﺣﯿﻪ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﻧﯿﺰ ﺧﻮﺷﺒﯿﻦ ﺑﺎﺷﺪ .
۱۰- ﻗﺪﺭﺕ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﺗﯿﻢ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .
۱۱- ﻗﺪﺭﺕ ﺁﻧﺎﻟﯿﺰ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻫﻮﺵ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﻭ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

حرکات کششی در فوتسال
نکات کوچک اما پر معنی در فوتسال – بخش شانزدهم

 

تگها

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker