اخبار فوتسالمسابقات و لیگ

آیا کرونا می‌تواند فوتسال را المپیکی کند؟

با شیوع کرونا و تعویق المپیک ۲۰۲۰ توکیو، فوتسالی‌ها امیدوارند رویای المپیکی شدن زودتر محقق شود.

به گزارش فوتسال کمپ و به نقل از سایت رسمی خبرگزاری “ایرنا” ،گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه فوتسال تا سال ۲۰۲۴ و المپیک تابستانی پاریس، می‌تواند تبدیل به یک ورزش المپیکی شود و حالا با شیوع کرونا و تعویق المپیک ۲۰۲۰ توکیو، فوتسالی‌ها امیدوارند رویای المپیکی شدن زودتر محقق شود.

یکی از متداول ترین سووالاتی که هنگام بحث فوتسال می‌شنویم این است که چرا فوتسال ورزش المپیکی نیست؟

فوتسال سریع‌ترین ورزش سرپوشیده در جهان است، به ویژه در سطح جوانان و آماتور. فوتسال نیز از نظر سطح حرفه‌ای ورزشی در ایران و جهان بسیار پرطرفدار است و می‌توان گفت پویاترین و جذابترین ورزش (به خصوص برای پخش در تلویزیون) است.

علاوه بر این، مسابقات فوتبال مردان در بازی‌های المپیک (اگر این را در نظر بگیریم که فوتبال برادر بزرگتر فوتسال است) از لحاظ فنی در سطح پایینی قرار دارد، زیرا تیم‌ها به بازیکنان زیر ۲۳ سال محدود می‌شوند و حداکثر سه بازیکن بزرگسال مجاز به بازی در فوتبال المپیک هستند.

فوتسال در الامپیک
آیا کرونا می‌تواند فوتسال را المپیکی کند؟

بنابراین چرا فوتسال هنوز یک ورزش المپیکی نیست؟

پاسخ مشخصی وجود ندارد؛ مهمترین دلیل این است که فیفا توجه زیادی به فوتسال نمی‌کند. ارزش تجاری فوتسال نمی‌تواند با پرسودترین محصول فیفا یعنی فوتبال رقابت کند.  اما این مشکل هم می‌تواند برطرف شود. با این وجود، فیفا یک قدم بزرگ برای قرار دادن فوتسال در المپیک برداشته است. این اتفاق زمانی افتاد که آنها فوتسال را در بازی‌های المپیک ۲۰۱۸ جوانان در بوینوس‌آیرس آرژانتین، جایگزین فوتبال کردند.

پیشنهاد حذف فوتبال از المپیک 

کمیته بین‌المللی المپیک پیشنهاد حذف فوتبال را از المپیک ارایه کرده و علاقه‌مند است تا فوتسال جایگزین آن شود. علت این پیشنهاد هنوز تصویب نشده است. در نشریه گاردین انگلیس ۴ مورد عنوان شده است:

اول. به رسمیت نشناختن تیم‌های زیر ۲۳ سال فوتبال در تقویم فیفا و همکاری نکردن باشگاه‌های جهان با تیم‌های ملی زیر ۲۳ سال و وجود مشکل همیشگی غیبت بازیکنان مهم و کلیدی به دلیل رضایت نداشتن باشگاه‌های داخلی و خارجی در یک کشور.

دوم. دردسرهای فراوان میزبانی از رشته فوتبال در دهکده المپیک به طوری که همواره این رشته ورزشی پرطرفدار سایر رشته‌های ورزشی را تحت تاثیر قرار داده و چون در چند شهر مختلف برگزار می‌شود و در دهکده جایش تنگ می‌شود و نظم المپیک را به خطر می‌اندازد.

سوم. بر اساس آمار و ارقام موجود و به استناد نظرسنجی‌های صورت گرفته در چند ماه گذشته، مشخص شده که بسیاری از داوران بزرگ، مربیان حرفه‌ای، بازیکنان کلیدی و حامیان مالی در دنیای فوتبال اصولا ارزشی برای فوتبال المپیک قایل نیستند و حتی کوچک‌ترین موفقیت‌های خود را در المپیک وارد کارنامه کاری و حرفه‌ای خود نمی‌کنند.

چهارم.  فوتبال در کاروان المپیک هر کشور، تافته جدا بافته است، معمولا کاروان فوتبال با عظمت‌تر از کاروان المپیک وارد کشور میزبان می‌شود و استقبال مردم از فوتبال قابل مقایسه با سایر رشته‌های ورزشی نیست و این تصاویر برای مقامات کمیته المپیک قابل تحمل نبوده و نخواهد بود.

المپیکی شدن فوتسال در توکیو

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه فوتسال تا سال ۲۰۲۴ و المپیک تابستانی  پاریس، می‌تواند تبدیل به یک ورزش المپیکی شود، اما ممکن است قبل از این انتظارات، فوتسال را در المپیک توکیو ببینیم. روز یازدهم فروردین، المپیک تابستانی توکیو ۲۰۲۰ به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا که باعث بی‌تحرکی کامل جهان شده است، تا سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاد و با این تعویق، فوتسالی‌ها امیدوارند تا مسوولین فیفا، کمیته بین‌المللی المپیک را برای المپیکی شدن این رشته، متقاعد کنند.

تگها

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker